Preken på Kristi forklarelsesdag 31.januar 2016 Østerhus Arbeidskirke
Sokneprest Tom Martin Berntsen
31. januar var for
et par tiår siden en travel og truende dag; en dag med frist for selvangivelsen..
en dag for årsoppgjør. Nå er dette elektronisk; alt på data….noe
må jo sies å være en forbedring og fristen for å gjøre endringer er lagt
til april. I år er denne gamle deadline en søndag.
Kristi forklarelsesdag
endog.
Hvile, virke,
visjon…
Kl.19 i dag skal jeg
fortsette å preke i det jeg litt pretensiøst kaller mitt profilforedrag:
der er overskriften ”Derfor mister vi ikke motet”. (Foredraget vil bli å finne
på bloggen.) Sammentreffet vil det slik det som var årets første prekentekst, Åpenbaringssøndag 3. januar, er versene etter det som er dagens 2
lesning: her taler Paulus om sløret over øynene. Det som Moses la over
ansiktet etter at han hadde berettet om sitt Guds-møte, det Guds-møtet der
han fikk melding om at ingen kan se
Gud ansikt til ansikt. Det sløret som symboliserer den gamle
pakt.
I årsoppgjøret for
mine største åndelige inntektsposter for 2015, ved siden av rikdommen
ved å ha en kone som er frisk, barnebarn som leverer diamanter av små
hverdagsrikdommer, møte med mennesker i ulike livsfaser, nærkontakt med
en egyptisk kirke under korset, takknemligheten mangfoldige møter med mennesker, så fører jeg opp en natt i Nidarosdomen under
Olavsdagene sist sommer.
Konsertens navn var
”The veil” - sløret; skrevet av John Tavener som ble adlet av
dronningen etter en musikalsk karriere hvori ligger også musikken til
Dianas gravferd.
8 timer i Nidarosdomen med toner og tekster som handlet om en ting:
Sløret som taes bort i Kristus!
Hvile,
virke, visjon…
”Moses visste ikke at det strålte av ansiktet hans fordi Herren
hadde talt med ham. Aron og israelittene så at det
strålte av ansiktet hans, og de var redde for å komme nær ham. Men Moses
ropte på dem, og da kom Aron og alle lederne i menigheten til ham,
og han talte til dem. Siden kom alle israelittene til ham, og Moses bar
fram alle de budene Herren hadde gitt ham på Sinai-fjellet. Da Moses var
ferdig med å tale med dem, la han et slør over ansiktet. Men hver gang han
gikk fram for Herrens ansikt for å snakke med ham, tok han sløret bort til
han skulle ut igjen. Og når han kom ut, talte han til israelittene det han
hadde fått påbud om. Da så israelittene hvordan det strålte av ansiktet
hans, og Moses la sløret over ansiktet igjen til han skulle inn og snakke
med Herren.”
Det merkes når mennesker har vært nær
Herren. Det skinner av dem på en
eller annen måte. Men ikke alltid. Sløret kan være uttrykk for flere forhold;
Hos Moses blir det nærmest et slags hvilemodus mellom å tre frem for
Herren og tale til folket. Nærmest som når man setter PCen i hvilemodus.
Hvile, virke,
visjon….
Mens det hos Paulus nærmest
er uttrykk for at noe er tilslørt og ikke forstått:
”For helt til i dag er dette sløret blitt
liggende når det leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i
Kristus det blir tatt bort. Ja, også i dag ligger sløret over deres
hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven.”
Kristi
forklaringsdag er å følge etter, og med, Jesus der han vandrer avsides til
sitt bønnefjell. Være hos ham.
Og la det stå til!
Kristi forklaringsdag
er ikke å forstå alt, men å fornemme noe mer. Sammenhengen mellom
tempelets, tindenes, troens slør, tvilens slør. Tatt
bort i Kristus. Ikke ved ham en gang for alle, men i ham.
Derfor er det eneste
som står igjen etter disiplenes møte med de gamle troskjemper
i den gamle pakt, deres frykt i det de slås til marken, deres byggeplan
for å bofeste vår Herre på egen grunn:
Jesus
alene.
”Mens han talte, kom det en sky og skygget over
dem, og da de kom inn i skyen, ble de grepet av frykt. Det lød en
røst fra skyen: «Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham!» Og da røsten
lød, var det ingen annen å se, bare Jesus. Disiplene tidde med dette. På
den tiden fortalte de ikke til noen hva de hadde sett.”
Kristi
forklaringsdag er å komme inn i den sky der sløret tas bort; ikke så høyt
at det nødvendigvis er utsikt til alle jordens hjørner, og slett ikke så høyt
at vi ser fristelsen i alle verdens kanter, men inn i den sky der vi er avhengig
av en som viser vei. Det kalles i vår luthersk tradisjon for den ”anfektede
tro”, den prøvede tro, den tro som ser
Vår Herre bakfra, den tro som vokser i lidelse…
Kommer du inn i en
slik sky tier du helst. Slik disiplene gjorde.
Det er ikke så lett
å finne ord.
Og
de som finnes faller fort til bakken.
Men det er på bakken
visjonene blir til virkelighet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar