Sokneprest Tom Martin Berntsen/ jan 2016.
Kirke henimot 2017
”Vår Gud han er så fast en borg, han er vårt
skjold og verge.
Han frir oss ut av nød og sorg og vet oss vel
å berge.
Vår gamle fiende hård til strid i mot oss
står.
Stor makt og arge list han bruker mot oss visst.
På jord er ei hans like.” (Luther 1529 etter Salme 46)
Dette er et forsøk på i spille inn noen tanker og
visjoner i forkant av reformasjonsjubileet i 2017.
Den 31.oktober 2017 er det 500 år siden Luther slo opp
95 teser på kirkedøra i Wittenberg. Hva
hadde han skrevet i dag? Hva vi det si å være en luthersk kirke i 2017?
Luther selv ville ikke at kirken skulle kalles opp
etter ham, men etter Jesus Kristus. Han ønsket ikke en ny kirke, men så behovet
for å rense kirken for falsk lære og pavelige pålegg. Da hans røst ikke ble
hørt, ble han tvunget ut. Lydighet mot tradisjon og pave måtte underkastes
lydighet mot Jesus Kristus og Ordet.
Ekklesia
semper reformanda: kirken må alltid reformeres.
I vår tid kan vi spørre om kirkefornyelsen kommer
gjennom de mange reformer og forandringer. At kirken alltid må reformeres betyr å søke tilbake til kildene; ad fontes.
Vi må 500 år tilbake for å spørre hva reformasjonen var. Og ytterligere 1500 år til der det hele startet.Til det sted og den tid da Ordet ble kjøtt og blod
i Jesus.
Til det sted og den tid da tid og evighet ble vevd
sammen i et fellesskap på tvers av alle grenser.
La Guds ord lyde!
”Sola
scriptura”: Skriften alene var det reformatoriske program i en kirke der
tradisjon og kirkelige tillegg hadde forkludret budskapet.
La Guds ord lyde! Dette kan være program også i en
tid der det menneskelige demokrati tar pavens og tradisjonens plass. Guds ord er alltid gjenstand for tolkning og
kontekstualisering, men en grunnleggende forutsetning er å møte dette ordet med
åpenhet og ydmykhet. Som Guds Ord.
Ved inngangen til året før jubileumsfesten i 2017
tar jeg utgangspunkt i årets første prekentekst; Kr.åpenbaring 3.jan. Den er
hentet fra Paulus og med ham slår jeg opp følgende reformatoriske program:
Vi forkynner ikke oss selv, men
Jesus Kristus som Herre og oss som tjenere for dere – for Jesu skyld.
Med egne og andre
ord: Jesus
er kirkens Herre, vi er Herrens tjenere.
Eller med ord av
Dietrich Bonhoeffer: ”Det er Kristus som definerer kirken, ikke
kirken som definerer Kristus”.
Det kan være på sin
plass å tale vel om Paulus, hans kurs har ikke vært stigende. Men
Korinterbrevene er nyttig referanseramme for Den norske kirke som trenger et
lederskap som kjenner reformasjon bedre enn reform. Korinterbrevene gir
gode råd og retning for en menighet som var delt på kryss og tvers. Noen holdt seg til den ene og noen til den
andre, penger, mat og seksualitet var konfliktområder. Ganske likt vår egen
tid.
Korinterbrevene er
kroppsfiksert på en byggende måte: ett legeme med mange lemmer. Og Kristus som
hode og kjærlighetens høysang som menighetens hjerteslag. Og altså to ganger
i 2 Kor 4:
”Derfor
mister vi ikke motet”
På engelsk ”lose
hearth”: miste, tape hjerte.
Hvorfor mister vi
ikke motet? Da må vi leser rammene omkring teksten: I kap 3 er overskriften:
Tjenere for en ny pakt:
"4 Denne
tilliten har vi til Gud ved Kristus. Vi er jo
ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i
stand til det, han som også gjorde oss til tjenere for en
ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. ……… 12 Siden vi har et slikt håp, går
vi fram med stor frimodighet. Vi gjør
ikke som Moses, som la et slør over ansiktet for at ikke Israels folk skulle se
at glansen bleknet og tok slutt. Likevel ble
deres sinn forherdet. For helt til i dag er dette sløret blitt liggende når det
leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i Kristus det
blir tatt bort. Ja, også
i dag ligger sløret over deres hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven. Men når de vender om til Herren, blir
sløret tatt bort. Herren, det er Ånden, og hvor
Herrens Ånd er, der er frihet. Og vi, som
uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle
forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved
Herrens Ånd. "(2 Kor 3,4-5; 12-18)
Hvorfor mister vi
ikke motet, hvorfor ”mister” vi ikke hjertet? Fordi sløret som ligger over
hjertet blir tatt bort når vi vender om til ham som tar i mot sønderknuste, men
også steinharde hjerter. Luthers første tese var: ”Når vår Herre Jesus ber oss
gjøre bot, mente han at hele vårt liv skulle være en bot”. Han spente opp et
større lerret enn bare å angripe en enkelt vranglære: det dreide seg om noen
grunnleggende premisser:
Bot er anger, omvendelse og tro.
Derfor slår jeg opp:
Tese 1: Herre, se i nåde til oss – Kyrie eleison
Gudstjenestens
syndsbekjennelse og Kyrie-rop er den nødvendige grunnmur for personlig trosliv
og menighetsfellesskap. Dette er det eneste
utgangspunkt for å snakke med Vår Herre og en god plattform for sannferdig
dialog med min neste.
Vi har lett for å
dele inn i ”oss” og ”dem”, stemple meninger og synspunkter som riktige eller
falske. Den milde og myndige Jesus kunne også det, men grunnleggende gjelder at
vi alle bøyer oss for Gud og ber om nåde.
Kyrie eleison, Kriste eleison,
Kyrie eleison!
Etter det
programmatiske: ”Derfor
mister vi ikke motet” leser vi: ”For Gud har i sin barmhjertighet gitt oss denne tjenesten. Vi tar avstand fra alt som er skammelig og ikke tåler lyset, vi
bruker ikke knep og forfalsker ikke Guds ord. Åpent legger vi sannheten fram,
og for Guds ansikt stiller vi oss selv fram så alle mennesker kan dømme oss
etter sin egen samvittighet. Er vårt evangelium skjult, så er det skjult for dem som går
fortapt. For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser
lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds
bilde. Vi forkynner ikke oss selv, men Jesus Kristus som Herre og oss som
tjenere for dere – for Jesu skyld. For Gud, som sa: «Lys skal stråle fram fra mørket», han har også
latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu
Kristi ansikt skal lyse fram.” (2 Kor 4,1-6)
Tese 2: La Ordet tale for seg selv
I det vi gjør bot
og bøyer oss for Gud, bøyer vi oss for Ordet. Vi gir Guds ord rom i egne liv,
og lar det være bærende og byggende i vårt menighetsarbeid.
Vi trenger
Bibelfornyelse i ”Bibelbeltet” !
La oss være
forsiktige med å diskvalifisere hverandre med ordet ”bibelsyn”. Bibelbruk og
bibelglede vil forme bibelsynet ved at vi frimodig løfter frem det reformatoriske ”Skriften
alene” med Kristus som Skriftens sentrum og forpliktelse på det profetiske og
apostoliske budskap. Ved
reformasjonsjubileet må vi minne hverandre om det profetiske, apostoliske og
reformatoriske: ”Så sier Herrens ord”. Det er ikke folkemeningen som garanterer
for sannhet og mening i Guds ord. Demokratireformen kan komme til å kneble
Ordets kirke.
Vi kan ikke gjøre
hva vi vil med Guds ord, det store spørsmålet er hva Ordet vil med oss.
Guds ord
er lov og evangelium.
Vår reformatoriske arv er å kunne skjelne, men ikke
skille mellom lov og evangelium.
Guds lov er gode
prinsipper for liv og samliv, den avslører hvor vi trår feil og fremstår som
vennlige formaninger for den som vil følge Jesus.
Guds
evangelium er den betingelsesløse nåde som gis enhver som
vender om til Jesus og ber om den. Denne nåden er også det nye liv som skapes
ved dåpen og troen.
Og i det aktuelle
spørsmål om homofiles plass holder jeg frem to holdninger:
Vi formanes til
ikke å dømme, men møte alle mennesker der de er. ”Hvis noen er homofile, og
søker Gud med god vilje, hvem er da jeg til å dømme” (Pave Frans)
Og samtidig: Hvem
er jeg som kan sette meg til doms over Skriftens ord om mann og kvinne og det
heterofile ekteskap?
Tese 3: Vi forkynner Jesus Kristus som
Frelser og Herre.
Vi forkynner Kristus alene og troen alene, men troen er aldri alene. Jesus kaller oss til
etterfølgelse og disippelskap. Vi vil ikke
forkynne en ”billig nåde” (Bonhoeffer) som ikke løfter frem hva denne nåde
kostet Jesus Kristus som gav sitt liv, og heller ikke forkynne en korsløs
kristentro uten etterfølgelse. Ved
reformasjonsjubileet er det viktig å understreke at nåden hviler på Jesus
Kristus og hans frelsesverk. Jesus Kristus er
både Frelser og Herre.
I en folkekirke med en åpen dåpspraksis der vi
forkynner dåpen som Guds nåde, må vi også formidle at troen hører med som den
naturlige reaksjon. Folkekirkens dåpspraksis trenger trosopplæring som sin
nødvendige og naturlige forutsetning.
Til
reformasjonsjubileet 2017 planlegger vi (prester og kateket i Landvik/Eide) å
gi vårt bidrag til trosopplæringen ved å skrive en ”katekisme for vår tid”; en
gave til alle hjem i menighetene. Hvem kjenner utfordringen til å støtte dette
prosjektet?
Tese 4: Vi øver oss i å bære korset
Den fjerde tesen
må sees i et teologisk og historisk lys.
Jesus sier ”Den
som følger meg må ta sitt kors opp”. Tro er både å legge av seg byrder og å
lære å bære. Det dreier seg om
den enkeltes personlige kors i livet og om det som ennå gjenstår i Kristi
lidelse i verden. Luther
understreket korset, anfektelsen og prøvelsene som troens kjennetegn. I denne
lidelsen ligger livsvisdommen som gjør oss avhengige av Guds nåde og mer
kvalifiserte til å møte vår nestes og verdens nød.
Det er kirkens kall i verden å ikke stå på
makthaveres, myndigheters og meningsmakernes side. Men på de utstøttes. Det har i stor
utstrekning vært kirkens kår i den
vestlige verden å ha politisk makt og posisjon. Denne tradisjon,
tilbake til keiser Konstantin og reorganisert under reformasjonen, er i ferd
med å brytes akkurat i disse årene. Et lite og lokalt
uttrykk: jeg er den siste prest som i kraft av min stilling bor i et relativt
herskapelig hus midt i bygda!
Reformasjonsjubileet
er også tiden for å markere en kritisk distanse til en del av Luthers politiske
holdninger og handlinger: maktbruk, forholdet til jødene.
Samtidig er det mulig
at denne etterkonstantinske periode kan gjøre kirken til mer kirke, samtidig som den uten tvil blir en annerledes kirke enn den har
vært.
Det kan være et
stykke herlighetsteologi å skulle kjempe for tapte privilegier eller bygge nye
kirkesamfunn som tror seg spart for det som har gjort kirken til ”ekklesia militans”; den stridende kirke.
Kanskje kan vi bli
mer kirke ved å bevege oss fra
medlidenhet til medlidelse.
Over de siste 12
årene har vi hatt tett kontakt med den koptiske kirke i Egypt. Det har vært
lærerikt å møte den frimodighet og styrke som overlever og får ny næring under
trange kår, samtidig som vi vet at millioner av kristne har flyttet fra
Midt-Østen av samme grunn.
Biskop Thomas
budskap er: Bli værende her! Og jeg tar hans budskap med inn i vår sammenheng:
Bli værende!
Tese 5: Ved dåp og tro er vi lemmer i den
kristne kirke, ved den apostoliske og lutherske bekjennelse er vi fortsatt medlemmer
i Den norske kirke.
Ved
reformasjonsjubileet er det oppstått en kirkelig situasjon som kaller på ny
refleksjon omkring kirkemedlemskap.
Et flertall i
kirkens episkopale og synodale ledelse vil åpne for en kjønnsnøytral
vigselsliturgi. Dette er et produkt av en samfunnsmessig utvikling med en
endret ekteskapsforståelse som etter min mening bryter med Skrift og bekjennelse.
Denne
utviklingen har gått fort:
1997: Biskopene
– ”Å sidestille heterofilt ekteskap med homofilt samliv er i strid med
grunnleggende etiske prinsipper i Bibelen og må anses som kirkesplittende
vranglære.”
2004 og 2005: Et enstemmig Bispemøte avviste en
kjønnsnøytral ekteskapsforståelse.
2006: I Lærenemnda avviste 16 av 20 medlemmer en
kjønnsnøytral ekteskapsteologi.
2007: 83% av Kirkemøtet avviste en kjønnsnøytral
ekteskapsforståelse.
2007: 9 av 11 biskoper og nesten samtlige
bispedømmeråd avviste forslaget om kjønnsnøytral ekteskapslov.
2013 Samlivsutvalget leverte sin utredning «Sammen».
2013 Bispemøtet kom med en
delt anbefaling: 8 biskoper ønsket å innføre lære og liturgi for «likekjønnet
ekteskap», men anbefalte (’i denne omgang’) å innføre forbønnsliturgi for
borgerlig inngått «likekjønnet ekteskap».
2014 Kirkemøtet avviste forslaget om likekjønnet vigsel, og også om forbønnsliturgi.
Kirkevalget høsten 2015: Åpen folkekirke fikk valgt inn 47 leke delegater, Levende
folkekirke fikk inn 30. I tillegg sympatiserer et stort flertall av
preste-delegater og
leke ansatte i Kirkemøtet med Åpen folkekirkes teologi.
leke ansatte i Kirkemøtet med Åpen folkekirkes teologi.
Totalt: 69 vil stemme JA til likekjønnet vigsel. 44 vil stemme NEI. 3 er usikre.
Allikevel råder
jeg til fortsatt å være medlem i Den norske kirke og se hva slags
vigselsliturgi som kommer og hvilken plass den får.
Jeg fastholder
kirkens klassiske syn på ekteskapet som en ordning for mann og kvinne.
Jeg fastholder
kirkens foreliggende vigselsliturgi og forventer at denne fortsatt vil gjelde.
Jeg beklager at vi
tilslører alvoret i denne uenighet ved å håpe at diskusjonene skal ta slutt og
prøve å erklære at det ikke er kirkesplittende.
Innføring av ny
kjønnsnøytral vigselsliturgi vil ikke være nødvendig grunn til utmelding av
Dnk, dersom den ikke gjøres til eneste og påtvungne ordning.
Selv om kirkens
liturgier gir uttrykk for et kirkelige akseptert syn, tror jeg de har en sekundær posisjon i forhold til det
som er kirkens offisielle trosgrunnlag: Bibel, de oldkirkelige symboler: Apostolicum,
Nicenum, Athanasianum, de reformatoriske: Confessio Augustana og Lille
katekisme.
Jeg anser ikke at
kirkens bekjennelse er endret, selv om det innføres en liturgi som sanksjonerer
noe det ikke er Skrift- eller bekjennelsesmessig dekning for.
Til avslutning lar
jeg Paulus igjen få ordet
”Derfor mister
vi ikke motet! For
Gud har i sin barmhjertighet gitt oss denne tjenesten. Vi tar avstand fra alt som er skammelig og ikke tåler lyset, vi
bruker ikke knep og forfalsker ikke Guds ord. Åpent legger vi sannheten fram,
og for Guds ansikt stiller vi oss selv fram så alle mennesker kan dømme oss
etter sin egen samvittighet”
Så kan enhver
dømme meg etter sin samvittighet, slik jeg må utføre min prestetjeneste etter min
samvittighet – den tid jeg ennå har igjen.
Dette profilforedraget er sokneprestens
personlige ansvar. Verken menighetsrådene eller andre ansatte i menigheten
hefter for innholdet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar