Østerhus arbeidskirke, 4.s. i åp.
ØK
Han hjelper de
undertrykte til deres rett,
han gir mat til dem
som sulter.
Herren setter fri dem
som er bundet.
Herren gir de blinde
syn.
Herren reiser de
nedbøyde opp.
Herren elsker de
rettferdige.
Herren verner
innflyttere.
Han holder enker og
farløse oppe,
men gjør veien kroket
for dem som gjør urett.
Herren er konge til
evig tid,
din Gud, Sion, fra
slekt til slekt.
Halleluja!
Hvor er vi på vei?
Mange vil si at det er en vanskelig tid i den norske kirke.
2017 vil på mange måter bli og forbli et merkeår for den institusjonen som
favner mennesker av alle samfunnslag. Den 1.1.2017 ble den norske kirken sitt
eget rettssubjekt. Vi ble fristilt fra staten og skal nå være Herre i eget hus,
eller var det slik at vi endelig skulle la Herren få være den som styrer?
Spørsmålene er mange ikke bare knyttet til virksomhetsoverdragelse, men også
til kirkemøtet som i disse dager går av stabelen i Trondheim. Spørsmål om
dåpsliturgi og liturgi for inngåelse av ekteskap mellom likekjønnede er begge
betente temaer.
For noen er spørsmålene så tøffe at det får dem til å sette
spørsmålstegn ved sin egen posisjon i dette mangfoldige fellesskapet, mens for
andre er det gledesdager som nå bryter frem. Jeg skal være ærlig å si at jeg
synes det er vanskelig selv. Jeg kunne sagt mye om mangt, men vil i dag holde
meg til dette:
For i en tid og i en måned hvor det faktisk ikke mangler på
omtale av den norske kirke synes jeg det er fantastisk å i dag få lov til å
preke over det viktigste av alt. Nemlig Jesus.
I en tid hvor strid og splittelse er det som for mange står
på agendaen møter ordene i salme 146 oss med brask og bram. Nesten som en
ørefik mot det ensidige fokuset på kirkedemokratiske vanskeligheter. Ja visst
er det vanskelig. Og tøft, for mange. Trøsten er, håpet er og sannheten ligger
i – Jesus.
Han som gir de blinde syn, og reiser de nedbøyde opp, ja,
han som er konge til evig tid.
I evangelieteksten møter vi i dag Jesus i det han går
gjennom Jeriko.
Å kalle meg selv for lett på fot, vil sannsynligvis være en
overdrivelse, eller kanskje enda mer brutalt, det vi prester strengt tatt ikke
burde gjøre fra en prekestol, en blank løgn. Kanskje burde jeg vært litt mer
aktiv i den nylig oppstartede turgruppen her i Østerhus arbeidskirke som tar av
på gåturer hver torsdag. Sist var det Tjoresteinen som var destinasjonen. Ble
jeg fortalt. For meg er det kanskje nettopp det jeg trenger, en tydelig retning
og en destinasjon på den turen jeg må ut på. Å løpe i sirkler har foreløpig
ikke tilstrekkelig tiltrekningskraft på meg.
Jesus hadde en tydelig retning for den veien han hadde lagt
ut på. Målet var Jerusalem. Til kors, pine og forsoning. Vi leser det like før
historien vi i dag fikk høre. Jesus tar disiplene til siden og forteller om det
skal skje. Meningen var skjult for dem, og de forstod ikke hva han sa.
Det er som et lykketreff det som skjer i neste avsnitt.
Eller kanskje noe enda større. For på vei gjennom Jeriko høres et rop. I Markus
evangeliet heter den blinde mannen Bartimeus, hans rop høres i alle verdens
kirker den dag i dag.
Kyrie Eleison. Jesus Kristus, du Davids sønn, ha
barmhjertighet med meg.
Du har selv ropt det ut i dagens gudstjeneste. Jeg tror
historien om Bartimeus kan fortelle oss viktige ting om hvem vi er, hva vi
trenger og hvor vi er på vei.
I en tid hvor ungdom og voksne i større og større grad roper ut sitt behov for å bli
sett, anerkjent, godtatt og forstått, forteller Bartimeus sitt rop oss noe om et
utgangspunktet. Et utganspunkt for å finne en verdi som er forankret i noe
annet enn mellommenneskelig annerkjennelse. Det være seg likes på facebook
eller klapp på skuldre. Alle har vi et behov for å høre at vi er gode nok.
Bartimeus sitt utgangspunkt er ulikt dette på mange vis.
Kanskje kan vi lære noe av den blinde tiggeren, som sannsynligvis ikke hadde
noen meritter å vise til. Han ropte ikke ”Jesus, se hva jeg har gjort. Hva kan
du gjøre for meg?”. Men den fattige tiggeren ropte om barmhjertighet. Om
miskunn, om et ønske om å bli godtatt og bli vist nåde til tross for den man
er.
Hva roper vi? Når Jesus kommer forbi. Jeg tror vi trenger å
rope om barmhjertighet.
I det Jesus stopper opp og ber den blinde tiggeren komme
frem ville de fleste Hollywood manuser skrevet det slik at Jesus med ett gjorde
slik at mannen kunne se. Men det skjer ikke her. Det er nesten som om man kan
føle at Jesus piner den blinde mannen i det han stiller han foran seg og spør.
Hva kan jeg gjøre for deg? Som om det ikke var klart nok fra før.
Kanskje kan det hjelpe oss til å tenke. Hva er det egentlig
vi vil med Jesus?
Disiplene som ikke forstod meningen som var skjult for dem,
må ha fått en liten aha opplevelse. Vi fikk lest fra Paulus brev til romerne at
mysteriet som var skjult nå har blitt åpenbart gjennom evangeliet om Jesus
Kristus. Den blinde tiggeren, Bartimeus, er ikke bare en konkret historie om
hvordan blinde og fattige får synet og verdigheten tilbake, men en historie om
hvordan alle vi som er blinde for troens mysterium kan få muligheten til å se
og forstå, om vi vil.
Speil kan være en grusom ting. For noen er det der man ser
det man aller helst vil skjule. For andre kan det være der man finner glede i
resultater man har jobbet lenge for. Felles for mange er at det er i speilet vi
finner verdien eller det som tar fra oss verdien i oss selv.
I det Bartimeus sier at han ønsker å få se møter han ikke et speil. I det den blinde tiggeren åpner
øynene ser han verken resultatene av sine egne meritter eller feilene vi mange
kjenner igjen, men han ser Jesus.
Hvor finner vi vår verdi? Jeg tror spørsmålet heller bør
være, hvor leter vi?
I Jesus får vi ikke en verdi på grunn av hva vi har gjort
eller på grunn av hvem vi er. Men vi får den fordi vi har turt å ha tillit til
at han vil elske oss uansett. Kyrie Eleison. Jesus Kristus, du Davids sønn, ha
barmhjertighet med meg. La meg se - meg selv i deg.
På vei gjennom Jeriko vandret Jesus videre. Mot Jerusalem og
korset. Mot den plassen der han skulle ta vår plass slik at all rettferdighet
skulle skje og vår vei til Gud skulle bli åpnet. Dit fulgte Bartimeus.
Apologetikk er ikke et nyord i kristen tenkning, men det er
et ord som er på vei opp og frem, det handler om å kunne forsvare sin tro.
Forklare den og forstå den. Mange av oss har et behov for å forstå, for å kunne
forklare. Jeg tror det er viktig, ikke minst i en tid hvor kirken og troen
stadig møter nye forfølgelser.
Men Bartimeus videre vandring forteller oss kanskje den
viktigste måten å forstå Jesu kjærlighet til oss. Nemlig ved å følge han. På
den måten tror vi at mysteriet kan bli åpenbart for oss, slik det ble for
disiplene, for Bartimeus og for alle som vil følge Veien, til Sannheten og
Livet.
Fortellingen om Bartimeus, den blinde tiggeren, føles viktig
i dag. I vår tid når kirkedemokratiet får overskriftene må vi alle bøye oss ned
og rope ut vårt Kyrie.
Jesus Kristus, du Davids sønn. Ha barmhjertighet med meg,
slik at jeg kan se meg selv i deg. Og følge deg dit du går.
Ære være Faderen og Sønnen og den Hellige Ånd, som var, er
og skal være, en sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar