Østerhus arbeidskirke
ØK
I dagens evangelietekst møter vi på mange måter to
forskjellige tekster. Først hører vi om den store folkemengden som samlet seg
rundt Jesus og hørte han fortelle dem en lignelse.
Lignelsen om såmannen er en kjent og kjær lignelse for
mange. For de av oss som helst forbinder grønne fingre med 90-tallsfilmen ET,
og ikke har begrep på agronomi, er det lett å tenke at såmannen må enten lide
av overflod eller ubetenksomhet. Ikke bare kastes såkorn i tornekratt og på
veien, men også på stengrunn. Hvorfor sår ikke såmannen bare i den gode jorden?
På mange måter kan lignelsen oppleves enkel, i hvert fall
sammenlignet med andre lignelser Jesus bruker. Kanskje var det også en del av
tilhørerne som tenkte det samme. Som trodde de hadde forstått.
Det er da Jesu ord røsker tak i oss. Som en stemme fra
fordumstid roper Jesus ut.
”Dere som har ører å
høre med, hør!”
Ordene fra profeten Jesajas kallelsestekst i boken med det
samme navn, kapitel seks. Handler om profeten som fikk et oppdrag fra Gud om å
fortelle folket om den tiden da de skulle høre og høre, men ikke forstå. Da de
skulle se og se, men ikke skjønne. Da Jesus bruker ordene fra Jesaja forteller
han folket at de kanskje ikke har forstått det som syntes så åpenbart.
Jeg tror det er et viktig budskap til også til oss i dag når
vi hører Jesu ord. Det går an å høre Jesu ord, men likevel ikke ta i mot det og
forstå det.
I neste avsnitt av fortellingen når Jesus forklarer
lignelsen til sine disipler går det opp for oss at det ikke er såmannen
historien handler om, men såkornet, Guds Ord. Og hvordan det blir tatt i mot.
Eivind Skeie, som var i Landvik kirke for noen uker siden,
skriver i en kommentar til dagens tekst at det er en stor fare for at vi i vår opplyste tid ikke lenger lytter til
evangeliet slik Jesus tegner det opp for oss i Bergprekenen.
”Salige er de som er
fattige i ånden, for himmelriket er deres. Salige er de som sørger, for de skal
trøstes. Salige er de ydmyke, for de skal arve jorden.”
Hvordan hører du Ordet?
Er muligheten der for at vi i all vår dannelse og med all
vår utdannelse gjør oss selv til herre over ordet, fremfor å la Ordet, Guds
Ord, bli Herre over oss. Martin Luther sier det så vakkert og likevel så
dramatisk: Min samvittighet er fanget i
Guds Ord.
Tør vi høre evangeliet som en som er fattig i ånden? Som en
som sørger, eller en som ydmykt bøyer seg for Gud og lar sin samvittighet bli
fanget?
Det neste som skjer i fortellingen er altså at Jesus
forklarer lignelsen til sine disipler.
”Dere er det gitt å
kjenne Guds rikes hemmeligheter.”
Jesus inviterer disiplene inn i en ny forståelse, han gir
dem en åpning. Og han åpner opp evangeliet for oss alle.
Det er verdt å stoppe opp å tenke over to ting.
For det første er disiplenes opplevelse av Jesus og hans
nærvær noe annet enn hva vi kan oppleve i dag. Vi kan ikke se, høre eller
kjenne, slik disiplene kunne.
Men vi tror likevel at vi kan møte Jesus og at han kan åpne
opp evangeliet også for oss i dag, men hvordan? Den oppstandene Jesus er den
Jesus som kommer oss i møte når vi sitter alene hjemme, i et fellesskap med
andre, i en gudstjeneste eller i mangel på andre redninger vender oss til
Bibelen og lar han komme til syne. Det er med andre ikke likegyldig hvordan vi
forholder oss til den eneste sikre veien som fører fra hans tid, verden og
virkelighet og over til vår tid, verden og virkelighet.
Hva betyr det å ta Bibelen i hendene, åpne den opp og ta den
på alvor?
Når Jesus forklarer lignelsen lar han det ikke være noen
tvil om såkornets kraft. Kraft til å spire, hvor enn det treffer. Vi hørte fra
Paulus brev til Hebreerne at Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere
enn noe tveegget sverd. Men hva er så forskjellen på det som vokser opp og det
som visner?
Det første bildet er et bilde som i vår tid og i vår moderne
verden kan være vanskelig å forstå, og kanskje er det heller ikke det
viktigste. Såkornet som faller langs veien er de som tar i mot det, før
djevelen kommer og tar det vekk. Det forteller oss noe om det store og
dramatiske i troens mysterium. En åndskamp, på liv og død. En kraft som ikke
ønsker at Ordet skal vokse. Det er ikke alltid like lett å verken forstå eller
gripe, men utfordrer oss selv til å gripe ordet når det kommer og holde fast.
Det andre bildet er de spirene som dør fordi de mangler
røtter. En av de sterkeste opplevelsene jeg har hatt som ungdomsprest i denne
menigheten var i et vær som lignet litt på det vi har sett de siste dagene. I
en lavo oppe på Vegårtun satt over 20 ungdommer med vidåpne øyne mens den lille
biskopen fra Egypt tittet frem mellom røyklaget, etter at undertegnede hadde
brukt litt for mye tennveske på litt for liten tid.
Men ungdommene lyttet og biskop Thomas talte til deres
hjerter.
”Det handler om
røtter. Om å tørre å la seg rotfeste i troen. Finne et holdepunkt i
tilværelsen, noe som står støtt når vinden blåser og livet ser ut til å velte.
Det er da Jesus gir oss grobunn til å bli stående.”
Biskop Thomas utfordrer oss også gjennom bildet av hans eget
tre i Egypt, det er ikke like høyt som deres tre, sier han, men vi har røtter
som gjør at vi står fast, uansett.
Hvor har vi plantet våre røtter? Tør vi la Guds ord være det
som rotfester oss? Og klarer vi å la røttene være det som definerer oss fremfor
vår høyde?
Det tredje bildet Jesus gir svar på er såkornet som faller i
tornebuskene som representerer våre bekymringer, vår rikdom og vår nytelse, alt
dette hindrer veksten, og gjør at vi ikke kan bære fullmoden frukt.
I det siste bildet, av den gode jorden, forteller Jesus oss
hva som skal til. For å vokse, slå rot og bære frukt.
For det første: De
som er i den gode jorden er de som hører ordet. Jesus kan knapt være
tydeligere, for å kunne vokse som kristne, for å kunne la såkornet spire og slå
rot må vi høre.
I lys av at det er 500 år siden Luther startet reformasjonen
og etter hvert gjorde Guds Ord tilgjengelig for alle mennesker, er det akkurat
det Jesus utfordrer oss på. Vi må høre. Og ta i mot. Vi må stille oss selv i en
posisjon, på en plass, i en menighet hvor vi kan få høre Guds Ord. Vi må slå et
slag for bibellesningen, og for fellesskapet rundt den.
For det andre gir Jesus oss et bilde på et fint og godt
hjerte. Nemlig det som tar vare på Guds ord. Det som tar i mot det, og som grunner
på det. Det som lar det slå rot også i sitt hjerte og i sin sjel. Det må vi be
om, om hjelp til å ta vare på og om hjelp til å la det være det som definere våre hjerter og våre
liv.
Gjør vi dette, sier Jesus, så vil vi være utholdende og bære
frukt. Vi vil kunne skape tro, i oss selv, i mennesker rundt oss og i den
verden vi lever. Slik at alle folkeslag kan bli hans disipler, og følge han.
Dagens tekster handler om røtter, og om linjer, om løfter om
det som skal slå rot og om det som skal spire og vokse til et nytt liv.
”slik er mitt ord”
– kunne vi høre fra Jesaja kapittel 55.
Det, ”som går ut av
min munn:
Det vender ikke tomt
tilbake til meg,
men gjør det jeg vil
og fullfører det jeg
sender det til.”
Slik lyder Herrens ord, sendt til oss – slik at vi kan være
utholdende og bære frukt, i Jesu navn, Amen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar