Bots og bededag
TMB, Landvik kirke
Jeg vet knapt noen tydeligere trafikkvarsling enn den som står i rundkjøringen ut på E 18
på Morholt, og på tilsvarende kryss langs motorveien: For at folk ikke skal
kjøre mot trafikken på en firefelts vei står det i tillegg til
enveiskjøringsskiltet et skilt med store bokstaver: FEIL KJØRERETNING! SNU!
Dette som ikke bør skje, skjedde allikevel heromdagen og
den 66 årige bilfører ble ifølge avisen saftig bøtelagt! Det var en tilsvarende
hendelse som ble varslet en annen gang på trafikkradioen: Bil i feil kjøreretning på den og den motorvei. Kona som hørte
meldingen visste at mannen var i det området, hun kastet seg på mobiltelefonen
og ga beskjed om at det var en bil på veien i feil kjøreretning. Mannen skriker
tilbake: En?! Alle kjører jo feil vei!!!
Det handler om å snu i tide.
Bots og bededag er dagen for å fortelle historien om den
viktige u-svingen.
U-svingen hjem.
Bots og bededag er knyttet opp til reformasjonen som vi
til neste år skal behørig feire. For 500 år siden skrev Martin Luther opp noen
teser som ble starten på den lange veien som egentlig bare er ett kryss på en
vei som han pekte ut, han som selv kalte seg Veien.
Da Jesus begynte sin gjerning var det med de samme ordene
som døperen Johannes hadde ropt: Vend
om!
Reformasjonen og Luthers lære var ikke annet enn å gi lyd
og løfte frem dette enkle livstrafikale råd: Er du på gal vei, må du snu før du
setter eget og andres liv i fare.
Den første tesen fra Luthers fjærpenn var: «Nå vår Herre
Jesus Kristus sier: gjør bot, vil han at hele den kristnes liv skal være en
bot!»
Bot betyr å vende om.
Mer det enn å få forenklet forelegg for et eller annet.
Bot, bøter, omvendelse o.l., er jo i utgangspunktet ikke
gode honnørord. Og de fargelegger heller ikke forstillingen om troen. Det blir
liksom noe litt grått over det. Og når man tillyser Skriftemål er vel det
heller ikke noe rop om at Nå er festen i
gang!
Men denne dagen, dette ordet bot, dette budskapet om å ta
en u-sving for å komme hjem, er et skinnende lys for den som kjente at festen
var over og regningen ikke til å betale.
Historien om mannen med de to sønnene er malt, skrevet
bøker om, blitt redningen for mang en livsvandrer.
Slik lyder den
11 Jesus sa: «En mann hadde to sønner. 12 Den yngste sa til faren: ‘Far, gi meg den delen av formuen som
faller på meg.’ Han skiftet da sin eiendom mellom dem. 13 Ikke mange dager etter solgte den yngste sønnen alt sitt og dro
til et land langt borte. Der sløste han bort formuen sin i et vilt liv. 14 Men da han hadde satt alt over styr, kom det en svær hungersnød
over landet, og han begynte å lide nød. 15 Da gikk han og søkte tilhold hos en av innbyggerne der i landet,
og mannen sendte ham ut på markene sine for å passe grisene. 16 Han ønsket bare å få mette seg med de belgfruktene som grisene
åt, og ingen ga ham noe………
Historien om det som mange har kalt den fortapte sønn, er egentlig
historien om den frelste og forvandlede sønn. Når vi i tradisjonen støter på
betegnelsen «Fortapte sønn» sier det mer om det perspektiv vi mennesker er så
raske til å anlegge.
Det mørkeste.
Mens dette egentlig er en historie som kaster lys over veien, mens det
ennå er noe igjen av den.
Og det første lyset er det som faller inn i svinestien og treffer den
bortkomne som han kommer til sans og samling og en realistisk livsorientering:
17 Da kom han til seg selv ……»
Tro er mer enn meninger. Nå har det
blitt en tendens til å måle den i sterke oppfatninger om dette og hint.
Tro er en viljehandling, et moment
av tillit, og å ta en sjanse.
Men det er også det innslag av
erkjennelse at man forstår noe om hvor det bærer hen i livet!
Og begir seg i retning av han som
kom til oss.
Til Gud. Til Jesus.
En u-sving hjem.
«Jeg vil bryte opp og gå til min far og si: Far, jeg har syndet mot
Himmelen og mot deg. 19 Jeg fortjener ikke lenger å være sønnen din. Men la meg få være
som en av leiekarene dine.’ 20 Dermed brøt han opp og dro hjem til faren.»
Og det ble og blir en lykkelig vandring.
Det er en tendens til å forvente at
Vår Herre skal komme til oss og rette «opp alle feila fra i går»: i betydning
av at det er han som ikke lenger når
hjem til folk. «Han må komme til oss med en tro og veibeskrivelse som passer
meg.»
På en slik måte kommer man seg aldri
i hus i tide.
Men blir veiløs og hjemløs både i
tid og evighet.
Det finns en alternativ rute:
En salig u-sving.
Hjemover.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar