lørdag 20. august 2016

«What`s in it for me ?»

Landvik kirke søndag 21 august.
TMB



27 Da tok Peter til orde og sa: «Hva med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg. Hva skal vi få?» 28 Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når alt blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer. 29 Og enhver som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller far eller mor eller barn eller åkrer for mitt navns skyld, skal få mangedobbelt igjen og arve evig liv. 30 Men mange som er de første, skal bli de siste, og de siste skal bli de første. Matt 19,27-30

«What`s in it for me ?»


Dette er overskriften på en ti år gammel slager fra den svenske sangfuglen Amy Diamond. Jeg skal ærlig innrømme at hun ikke er mitt førstevalg på You Tube, men overskriften er oss nyttig på en dag som denne.
«What`s in it for me?»: Hva har jeg igjen for dette, hvilket utbytte er det for meg?
For selv om den enkle kjærlighetssangen til Amy ikke pløyer veldig dypt, er dette en presis beskrivelse av mennesket til alle tider.

Hva har jeg igjen ? Hva får jeg?...

Vi møter det to ganger i Matt 19 der teksten er hentet fra.
Først handler det om den rike unge mann som spør hvordan «får jeg evig liv?»
Et godt og riktig spørsmål.
Til alle tider.
Ikke minst i vår tid da vi med alle midler skal få «det gode liv». Hvilket utbytte har jeg av livet ?
Men viktigere enn spørsmålet om «utbytte» er spørsmålet om «utgang» på livet.
Ikke bare «hvordan har jeg det her», men like mye «hvor går jeg der?»
Her i kirka er det i dag over hundre unge mennesker som skal bruke et år på å få gode svar på viktige spørsmål i livet, og søndag etter søndag sitter hundrevis i dette rom med et åpent sinn:
men forutsetningen for gode svar….. er å stille riktige spørsmål.
Ikke bare: Hva jeg kan få eller oppnå for livslykke min livsdag, men hva holder når livsdagen er over?

Disiplene sitter antagelig som tilhørere og tilskuere til den rike unge mann som går bedrøvet bort når Jesus ber ham gi sin eiendom til de fattige.
Alt han eide gjorde at han tapte sin sjel.

Og vi sitter her som tilhørere når Jesus fortsetter med sin vekkende leksjon om rikdommens forførelse:  «Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. 24 Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» 25 Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» 26 Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.»

Der er noen store spørsmål som henger i lufta og er i ferd med å få nye svar i vår kirke, svar som blir uriktige. Og det er tankevekkende at dette skjer ved 500 års jubileet etter Luther som mot pave og øvrighet  sa «Guds ord sier…»…..

Men der er et annet spørsmål som er enda mer brennende aktuelt i Guds ord og i vår verden:
Er det Mammon eller Mesteren som er din frelser og former ditt liv ?
Rikdommens forførelse er mye farligere enn seksuallivets forargelse!
Kyrie eleison…Herre se i miskunn til oss!

Søndagen i dag heter «Vingårdssøndagen».
Tekst, tale og tanke skal kretse om å være en medarbeider som ikke spør «what`s in it for me?», men hva kan jeg gjøre for andre?
Hvordan kan jeg være medarbeider for Mesteren og min neste?

Jo, ved å lytte til og lære av profeten:

          Den vise skal ikke være stolt av sin visdom,
          den sterke skal ikke være stolt av sin styrke,
          den rike skal ikke være stolt av sin rikdom.
         
    24 Men den som vil være stolt av noe,
          skal være stolt av dette:
          at han har forstand og kjenner meg.
          For jeg er Herren,
          som viser miskunn, rett og rettferd på jorden.
          Ja, slik vil jeg ha det,
          sier Herren. (Jer 9,23-24)

Det handler om å følge etter for å finne frem.
Det er evangeliet.
Siden det ikke er min rikdom og formue som fører meg frem, er det heller ikke min fattigdom og mine fall som gjør at jeg ikke kommer frem.
Det er ved å legge BAK seg, at du har fremtiden FORAN deg..

7 Men det som før var en vinning for meg, det regner jeg nå for Kristi skyld som tap. 8 Ja, jeg regner alt som tap fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye mer verdt. For hans skyld har jeg tapt alt, og alt jeg har tapt, regner jeg som verdiløst skrap, bare jeg kan vinne Kristus 9 og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som loven gir, men med den rettferdigheten jeg får ved troen på Kristus. Det er rettferdigheten fra Gud, bygd på tro. 10 Da kjenner jeg ham og kraften av hans oppstandelse, får del i hans lidelser og blir ham lik når jeg dør som han 11 – måtte jeg bare nå fram til oppstandelsen fra de døde! 12 Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette, eller alt er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. 13 Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, 14 og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus. (Fil 3,7-14)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar