søndag 26. juni 2016

Matematikk med mening.

5. søndag i treenighetstiden
Landvik, Tom Martin Berntsen 



Der er visse fundamentale regneferdigheter som er nødvendige i livet. Fra barnet som med stolthet teller tre fingre for sin alder til mer avansert tallferdighet.Heldigvis kan man gå gjennom livet uten å elske matematikk. Selv er jeg ingen matematiker og hadde problemer med alle grader av liknelser. Der er jeg bedre på andre typer lignelser.Som å se mening bak ordene også når de ikke gav fasitsvar.

Jeg tror også Jesus anså at det var nødvendig med noe enkelt og forståelig for å få tallene til å tale.I beretningen om bonden som hadde 100 sauer gir Mesteren matematikk med mening.


12 Hva mener dere? Dersom en mann har hundre sauer og én av dem går seg vill, lar han ikke da de nittini være igjen i fjellet og går og leter etter den som er kommet på avveier? 13 Og skulle han finne den – sannelig, jeg sier dere: Da gleder han seg mer over denne ene enn over de nittini som ikke har gått seg vill. 14 Slik vil heller ikke deres Far i himmelen at en eneste av disse små skal gå tapt.


Dagens himmelske regnestykke handler om å regne med og være regnet med.

Vi hører til en flokk, et folk, en menighet. I dag innlemmes 4 barn ved dåpen inn i et fellesskap.Slik ble ditt navn engang nevnt ved dåpen.Og om du ikke husker er den En som ikke glemmer.Det betyr noe å være regnet med i et fellesskap. Derfor sendte Jesus disiplene ut for å gjøre folkeslag til disipler. I våre dager når diskusjonene raser om hvordan kristentroen skal forme et land må vi vel allikevel løfte frem Jesu ord om at Guds rike egentlig er skjult tilstede, og ikke kan bevise sine grenser ved hjelp av hvor kristen lovgivingen er.Poenget i beretningen om de 100 sauene er heller denne:At Vår Herre ser når en er borte.Og gir seg på leting etter han eller henne.
Eller deg.

Når jeg ser ut over dagens kirkeforsamling må jeg telle for å få en oversikt.Vår Herre har talt.Har oversikt.Når barna etter hvert med stolthet kan si; «Jeg kan telle til hundre» har de hundrevis av ganger begynt med 1.Igjen og igjen.Kommer de seg fra 1 til 9 er grunnlaget lagt for alle livets øvrige tallkombinasjoner.Men det begynner med 1.Den himmelske matematikk.Han som ser den enkelte og gleder seg over den ene.Vi lærer oss fort verdens regnemåte: så mye som mulig, mange mennesker, større omsetning enn i fjor, vekst og velstand.Den sjef lever farlig som ikke kan vise til større tall fra år til år.Den fotballtrener som over tid ikke kan notere flere forlengsmål enn baklengs ekan snart finne seg en annen jobb.Og slik kan vi komme til å bli preget også når det gjelder det himmelske regnestykke. «Det er så få…som kommer til kirke, som bryr seg om Gud….»

For det første er myten om de tomme kirker sterkt overdrevet,For det andre vil jo Vår Herre at mange og stadig flere skal bli frelst, menFor det tredje er det altså en himmelsk matematikk om nåde, frelse og fred for den ene som virkelig trenger det.I den store skare finns denne ene.Og hun og han finns i kirka i dag.Ordet til deg.

Leksjon to i dagens himmelske mattetime handler som det som kalles menighetstukt. Bortimot umulig å praktisere i en folkekirkelig sammenheng, men allikevel noe som gir mening på sin måte.Hvem av oss syntes de røde merknadene i uriktige regnebesvarelser var hyggelig. Selvsagt ikke, men det var jo slik vi lærte.Øve seg i å rette opp feil.Regne på nytt.

Dette handler søndagens tekst om:15 Dersom din bror gjør en synd *mot deg•, så gå til ham og still ham til ansvar på tomannshånd. Hvis han hører på deg, har du vunnet din bror. 16 Men hvis han ikke hører, skal du ta med deg en eller to andre, for etter to eller tre vitners utsagn skal enhver sak være avgjort. 17 Hvis han ikke hører på dem heller, skal du si det til menigheten. Men hvis han ikke engang vil høre på menigheten, skal han være som en hedning eller toller for deg.
Her er nok sider i denne leksjonen som er vanskelig å få til å gå opp, men hovedbudskapet bør være like enkelt som tallenes tale fra 1 til 9, eller 0 eller 100:At vi aldri lærer livets og evighetens kunst dersom vi tviholder på at alle våre egne beregninger og meninger er ufeilbarlige, at flertallets jus er rettferdig, at folkemeningen er det ytterste gode.Vi trenger røde streker i våre regnestykker.


For å lære å regne med Vår Herre som har en annen matematikk.Og for å lære å regnes med.Når mitt eget liv ikke var etter fasiten.Denne nåderike retting av mitt eget regnestykke skjer ved at noen kommet i vennlighet og spør meg og formaner meg i kjærlighet.Som prest innbyr jeg til det, min dør, telefon og mail er åpen!Adressen er tmb@grimstad.kirken.no 


Den tredje og siste matteleksjonen i dagens tekst kan vi undervise anskuelig om ved hjelp av den datamaskin jeg skriver på i dette øyeblikk. På den verdensvide veven, WWW, kan jeg leses av et menneske på den andre side av kloden i samme øyeblikk som jeg skriver ordene på min maskin.Fascinerende!


Men Vår Herre har vært mye tidligere ute, i det et menneske kneler ned og ber om tilgivelse her, hører Han det i himmelen, i det du tar i mot brød og vin her sitter du samtidig ved bordet i det himmelske måltid!


Det er å være koplet på et nett som aldri ligger nede.


    18 Sannelig, jeg sier dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen.

Dette er matte som gir mening.For et langt liv.

Og en hel evighet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar