Søndag før pinse, Østerhus Arbeidskirke
Ørjan Kronheim, 1.Kong 19,3b-19, 1.Joh 5,6-12, Joh 16,12-15
Historien om Elia som venter Herren er sterk. Og kanskje gjenkjennbar
for mange.
For da Elia gikk for å møte Gud trodde han kanskje som
meg at han skulle komme i stormen. Den som knuste klipper og kløyvde fjell.
Eller i det minste i jordskjelvet eller ilden som fulgte.
Men Herren kom ikke i noen av dem. I stedet var det i den
skjøre stillheten at Elia stod i huleåpningen og trakk kappen for ansiktet,
før han hørte røsten som sa hans navn.
”Elia, hvorfor er du her?
Jeg pleier ofte å si at jeg elsker stillheten. Noen av
oss frykter den, og kanskje mest av alt frykter vi den pinlige stillheten. Den
som ingen ende vil ta og som for noen kan utløse spasmer langt utover det
karismatiske menigheter kan vise til. Det gjør rett og slett fysisk vondt for
mange. Mens andre dyrker den stille stund. Stunden til ettertanke og
refleksjon.
I en bibelgruppe jeg har med noen ungdommer her i
menigheten pleier jeg bryskt å si, noe påtatt kanskje, at om ikke de bidrar med
tanker, spørsmål og refleksjon til det vi leser, så er det helt greit. Men da
blir det stille. Jeg har ingenting i mot en stille stund. Pinlig eller ei.
Som regel brytes stillheten før jeg har rukket å trekke
pusten igjen.
Det er noe med stillheten som er litt inntrengende.
Stillheten utfordrer oss. For noen ligger kanskje utfordringen i å slappe av. I
en hektisk hverdag, selv om vi strengt tatt jobber mindre og aldri har hatt mer
fri enn nå, så har vi heller aldri vært mer slitne. Stillheten utfordrer oss
til å finne hvilepulsen.
Stillheten kan også utfordre oss til å tenke. Til å
reflektere og av og til kan stillheten være så invaderende at den tvinger oss
til å snakke. Til å ta en konfrontasjon. En konfrontasjon med oss selv, med
omverdenen, og kanskje mest av alt er konfrontasjonen et slag mellom det livet
vi lever, og i sannhet det livet vi ønsket vi hadde.
Evangelieteksten i dag er hentet fra Johannesevangeliet
og er ikke mindre antennelig enn at den omhandler den Hellige Ånd. For mange
utløser den Hellige Ånd et spørsmål som lyder som ”hvem, hva, hvordan?” Den
Hellige Ånd er for noen det man holder på med i diverse pinsemenigheter, en
hånd i været og et halleluja som sitter relativt løst. Her tør vi nesten ikke
snakke om hva den Hellige Ånd kan gjøre, hva han vil eller hvem han er.
Jesus forteller sine disipler at det ikke er alt
disiplene kan bære nå. Det er mye han vil si dem, men han vil sende dem en
veileder. En som skal herliggjøre ham. En som skal lede dem til sannheten.
Ofte er det ting vi ikke mennesker kan bære. I vårt forbrukersamfunn
har jeg merket det den siste tiden. Jeg klarer ikke bære to 8packs med Pepsi Max,
ikke alene. Men det finnes verre ting man ikke kan bære selv. For noen er det
samlivet som ble for tungt, selv om man var to som delte. For andre ble livet
slik at man valgte å slutte å bære, så vekten ble sorg på andres skuldre. Noen
sliter med åpenlyse sår, mens andre verker i det skjulte.
Sannheten om livet, både i det nære og i det større
bildet er for mange dramatisk. Og ofte er det i stillheten at sannheten som er
for tung å bære kjennes som tyngst.
Kanskje var det noe vi ikke forstod eller som vi ikke
maktet å gripe. Kanskje var det noe vi hyttet med neven mot, eller stille
fornektet det som gikk inn.
Når livet er som verst kan sannheten være det siste vi
vil høre.
Elia som fant Herren i den skjøre stillheten kan være
et eksempel på hvordan Sannheten ikke alltid er slik man forventet. Jesus sier
at det er han som er Sannheten, Veien og Livet. I Jesus har sannheten fått en forløsende
skikkelse. Den sannheten som vi av og til frykter har fått et mildt ansikt og
et evig kjærlighetsblikk som møter oss mennesker.
Den Hellige Ånd er kommet for hjelpe oss å forstå. For å
åpne våre øyne slik at vi kan se og forstå. Slik at vi like mye som vi griper
også kan bli grepet av han som vil føre oss på den veien som fører til livet.
I dåpen merkes vi alle med korsets tegn, vi bruker store
ord om det som skjer. Vi snakker til dere foreldre og faddere om et hellig
ansvar. Om den forløsende kraft som skal komme og sette alt i rette stand.
Og selv om jeg tror ord som er så store, likevel blir små
i møte med den sannheten som Jesus er rommer de likevel en dimensjon som vi
ikke alltid forstår. Det er også en del av mysteriet. Om troen. Om livet. Om
døden. Og oppstandelsen.
Men i dåpen tror vi også at Gud gir oss den Hellige Ånd.
En veileder. En talsmann for han som er gått føre og
skapt vei i seg selv for alle oss som kommer etter. Vi står ikke igjen med alle
ordene vi ikke forstår, med alt vi ikke kan bære, men vi står igjen med en som
skal føre oss frem og gjøre klart for oss hvem Jesus er. En som skal lede oss,
ja, veilede oss, til Sannheten.
Elia møtte sannheten i stillheten. Noen av oss vil møte
den i jordskjelvet, i stormen eller ilden. Men på grunn av den Hellige Ånd, på
grunn av den visdom han gir oss vet vi at vi ikke trenger å frykte. Verken
stormen, jordskjelvet, ilden eller stillheten – for i den møter vi Jesus. Han
som er Sannheten. Han som ble korsmerket, ikke med myke fingre, men med nagler.
I Sannheten, og alt vi frykter møter vi en som vet hva
det vil si å smerte, å glede seg, å være, fordi han er den eneste som i sannhet
har vært.
Et sant menneske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar